Se schimbă legea permiselor de conducere, toți șoferii din România trebuie să știe: decizia vine de la Comisia Europeană
În speranța reducerii numărului de accidente rutiere la nivel european și, mai ales, în România, Comisia Europeană vrea să introducă o serie de prevederi suplimentare legate de reînnoirea permisului de conducere. Cele mai agresive schimbări visează românii peste o anumită vârstă.
Oficialii de la Bruxelles plănuiesc înăsprirea legislației referitoare la deținerea permisului de conducere pe teritoriul Uniunii Europene. Modificările care se vor aplica inevitabil și în România, după ce vor fi transpuse în legislația națională, vor avea legătură mai ales cu cei peste 70 de ani, în contextul în care, statistic, sunt implicați într-un număr foarte mare de accidente.
Permisul de conducere după 70 de ani
La momentul de față, în România, permisele de conducere au o valabilitate de 10 ani, la fel ca în majoritatea țărilor europene. După această perioadă, ele trebuie reînnoite sau prelungite pentru o perioadă egală cu cea menționată. Conform unui proiect al Comisiei Europene, valabilitatea permiselor de conducere va crește la nivel european de la 10 ani la 15 ani, pe lângă faptul că vor deveni digitale și, printre alte, procesul de reînnoire se va realiza online.
Un pic mai dificilă va fi viața persoanelor de peste 70 de ani, pentru că ele nu vor mai beneficia de aceeași valabilitate a permisului. În schimb, carnetul de șoferi va expira după doar 5 ani, cu o mențiune foarte importantă. Și în cazul vârstnicilor, permisele se pot prelungi de mai multe ori pentru câte 5 ani, cu condiția efectuării tuturor analizelor specifice procesului de reînnoire. Nu în ultimul rând, ”în timpul îndeplinirii formalităților”, dacă devine clar că șoferul nu mai îndeplinește standardele medicale, se poate ordona o examinare, cel mai probabil, de către agenții de la Poliția Rutieră. Practic, te vei putea afla în spatele volanului atâta timp cât vei fi apt.
Anumite țări UE au implementat deja un astfel de sistem de întețire a verificării aptitudinilor de conducere peste o anumită vârstă, dar Comisia Europeană își dorește transpunerea mecanismului în toate legislațiile țărilor care fac partea din blocul comunitar.